Trend "Stervende autodealers"

Hoe een Duitse start-up op het gebied van mobiliteit wil overtuigen met een innovatief bedrijfsmodel

De auto-industrie - en daarmee de autohandel - is wereldwijd in rep en roer. E-auto's of autodelen, klimaatverandering en digitalisering zetten fabrikanten en autodealers onder druk. Maar er zijn oplossingen: De e-mobility start-up ElectricBrands ondersteunt autodealers met een nieuw businessmodel en probeert zo de klassieke autohandel te rehabiliteren.

De auto blijft zich ontwikkelen tegen de achtergrond van digitalisering en de klimaatcrisis. Wat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen: op dezelfde manier is de handel in auto's aan het veranderen. "De manier waarop we auto's kopen zal de komende jaren drastisch veranderen. De executives van internationale autoconcerns zijn hiervan overtuigd", schrijft KPMG in zijn huidige studie "Global Automotive Executive Survey". De traditionele aankoop van nieuwe auto's bij autodealers wordt steeds minder. De wagenparkbusiness wordt steeds meer overgenomen door de autofabrikanten zelf. De handel in gebruikte auto's wordt gecontroleerd door platforms op internet. Als dealers willen overleven, moeten ze zich heroriënteren op de nieuwe behoeften van de klant.

Steeds meer auto's worden online verkocht. Volgens KPMG verwacht 70 procent van de respondenten dat auto's in 2030 voornamelijk online zullen worden gekocht en dat 40 procent van de auto's in Europa volledig zonder tussenkomst van een dealer zal worden gekocht. De Duitse fabrikant ElectricBrands verkoopt zijn lichte elektrische voertuigen XBUS en Evetta online via zijn eigen website. Het bedrijf vertrouwt ook op een sterk dealer- en servicenetwerk: in de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf meer dan 900 autodealers in 19 Europese landen kunnen overtuigen van zijn bedrijfsmodel.

Bemiddelaar in plaats van verkoper

ElectricBrands bouwt voort op het zogenaamde "agentschapsmodel". In dit model is de dealer niet langer alleen de verkoper van het voertuig, hij is een agent van de fabrikant. Tegen een commissie treedt hij op als tussenpersoon en blijft hij een belangrijke interface tussen fabrikant en klant. In het agentuursysteem bepaalt de fabrikant de prijzen voor zijn voertuigen en niet de distributeur. Een voertuig kost dan precies hetzelfde in de online directe verkoop als in de dealer. Dit betekent absolute prijstransparantie voor de klant en geen prijsonderhandelingen meer met de dealers. In de toekomst zullen de autodealers klanten adviseren, auto's leveren, reserveonderdelen inkopen, proefritten maken en service bieden.

Berend Jan Hoekman, Sales Manager bij ElectricBrands, legt uit: "Al onze distributeurs hebben zowel een merkhandel als een andere focus. Ze kennen de lokale markt als geen ander." ElectricBrands profiteert dus van de relaties van de distributeurs en vertrouwt op hun expertise en nabijheid bij de klant.

De klasse van elektrische lichte voertuigen als nieuwe mobiliteitsoplossing

Naast het agentschapsmodel biedt ElectricBrands nog een andere toegevoegde waarde voor autodealers: een nieuw mobiliteitsconcept. Met elektrische lichte voertuigen wil het bedrijf de auto herdefiniëren en individuele verplaatsingen flexibel, duurzaam en zuinig maken. Hiermee speelt het e-mobiliteitsbedrijf in op het veranderde gebruikersgedrag op het gebied van mobiliteit en opent het een nieuw perspectief voor autodealers op het gebied van voertuigverkoop. Want om klanten te behouden en nieuwe klanten te winnen, zijn originele mobiliteitsoplossingen en een gevarieerd productaanbod nodig.

Bijzonder opmerkelijk is de vrijheid die ElectricBrands haar handelspartners geeft bij het op de markt brengen van de XBUS en de Evetta. De partner neemt het leveringsproces en de kwaliteitscontrole op zich, controleert alle functies van het voertuig en geeft de klant een gedetailleerde briefing.

Met de lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitsportfolio kunnen klanten optimaal worden bediend en geadviseerd door de dealer. "Onze retailpartners herkenden direct de kansen die ElectricBrands biedt met de XBUS en Evetta en hebben zich met enthousiasme aangesloten bij het netwerk", bevestigt Hoekman.

ElectricBrands blijft haar netwerk uitbreiden. Zo is er na het afsluiten van het exportcontract voor de Benelux al intensief gewerkt aan het opbouwen van een distributienetwerk in Nederland. Met 19 vertegenwoordigers op 27 verkooppunten zijn de XBUS en Evetta goed bereikbaar voor iedereen in Nederland. Ook de Engelse markt zal meer betrokken worden. "Het doel is om 1200 handelspartners in heel Europa te krijgen," voegt Hoekman toe.

De automarkt heeft nieuwe distributiemodellen nodig en moet inspelen op de opmars van elektrische auto's en nieuwe mobiliteitsoplossingen. ElectricBrands combineert dit met zijn agentschapsmodel en de klasse van elektrische lichte voertuigen. Met deze innovatieve concepten opent het bedrijf een nieuwe mogelijkheid voor autodealers om de beste service aan hun klanten te garanderen.