ElectricBrands laat XBUS en Evetta bouwen door VDL Nedcar in Nederland

Een van Europa's grootste loonproducenten met een omzet van meer dan twee miljard euro zal in de toekomst de XBUS en de Evetta voor ElectricBrands produceren. Met VDL Nedcar in Nederland heeft de start-up dus een gevestigde productiepartner met veel ervaring binnengehaald voor de productie van haar lichte elektrische voertuigen.

"We zijn blij dat we in VDL Nedcar niet alleen een productielocatie hebben gevonden, maar ook een financieel stabiel, gezond en innovatief bedrijf dat onze voertuigen gaat bouwen", vertelt Ralf Haller, CEO en oprichter van ElectricBrands. "VDL Nedcar zal ons deskundige en ervaren ondersteuning bieden bij de verdere ontwikkeling van ons wagenpark. Onze klanten die een van onze voertuigen bestellen of hebben besteld, zullen hier ook van profiteren."

De Nederlandse autofabrikant, gevestigd in Born, produceert met ongeveer 4.000 werknemers en 1.400 robots voertuigen of onderdelen voor verschillende autofabrikanten in Europa. Sinds medio 2014 zijn er in de VDL-fabriek meer dan een miljoen auto's van de band gerold, samen met grote hoeveelheden auto-onderdelen.

VDL Nedcar is een familiebedrijf met een eigen onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling dat zich lange termijn doelen heeft gesteld. VDL is ervan overtuigd dat de L7e klasse van lichte elektrische voertuigen, waaronder de XBUS en Evetta vallen, een groot potentieel heeft voor de mobiliteit van de toekomst.

"Met de door ElectricBrands ontwikkelde voertuigen kunnen we in ons Mobility Innovation Centre gezamenlijk de toekomst van mobiliteit vormgeven", zegt VDL Nedcar CEO John van Soerland. "Een toekomst waarin we voor meerdere partners tegelijk verschillende werkzaamheden uitvoeren. De samenwerking met ElectricBrands biedt perspectief, voor onze medewerkers en voor VDL Nedcar."

Van Soerland benadrukt: "We hebben voldoende capaciteit voor het huidige ordervolume van ElectricBrands, maar ook voor komende orderpieken en langetermijnorders." XBUS en Evetta worden geproduceerd in de VDL Nedcar fabriek in Born, het meest oostelijke puntje van Nederland, niet ver van Aken en Düsseldorf. "De locatie met goede logistieke verbindingen op een centrale plek tussen Duitsland en de Benelux was een van de redenen waarom we VDL Nedcar als productiepartner hebben gekozen", legt algemeen directeur Ralf Haller uit. De productie van de Evetta met de zogenaamde pilotserie en de eerste levering aan dealers staat gepland voor begin 2024, kort daarna zullen de eerste eindklanten het voertuig in ontvangst kunnen nemen. De XBUS volgt dan een jaar later.